Een toeschietreflex en kolven? Zo werkt het!

Borstvoeding is een erg speciaal en intiem moment tussen jou en je kindje. Kolven is een heel andere ervaring. Een apparaat aan je borst is toch niet hetzelfde als jouw kindje die aan de borst drinkt. Kolven is iets waar je lichaam en geest aan moeten wennen. Wanneer je je baby aan de borst laat drinken, krijg je vrij snel een toeschietreflex. Met een kolf duurt dit soms wat langer. Lees hier handige tips van Lactatiekundige Nienke!

Nienke toeschietreflex

Hoe krijg je een toeschietreflex?

Wanneer je een toeschietreflex krijgt, vloeit de moedermelk uit je borsten. Maar hoe ontstaat deze toeschietreflex nou eigenlijk? De toeschietreflex wordt beïnvloed door het hormoon oxytocine. Oxytocine komt vrij wanneer je tepel gestimuleerd wordt, dit kan ofwel door je kindje ofwel door een kolfapparaat gedaan worden. Wanneer je gaat kolven, kan het zijn dat het soms wat langer duurt voordat dit hormoon vrijkomt en je dus een toeschietreflex krijgt. Je hebt namelijk niet je kleintje aan de borst, maar een kolf. Daarom is het een goed idee om te gaan oefenen met kolven waar je kindje bij is. Door te kolven in het bijzijn van je baby kan het zijn dat de toeschietreflex makkelijker komt.

Door haar jarenlange ervaring heeft lactatiekundige Nienke nog 3 andere handige tips gevonden om je toeschietreflex te stimuleren waardoor je moedermelk makkelijker gaat stromen tijdens het kolven.

  1. Zorg voor een ruimte met privacy waar je je op je gemakt voelt. Het is belangrijk om ontspannen te zijn tijdens het kolven;
  2. Wanneer je niet in het bijzijn van je kindje kunt kolven, kun je ook een foto of video van je baby bekijken tijdens het kolven. Dit is natuurlijk niet hetzelfde als je kindje in het echt zien, maar vaak helpt dit ook al om de oxytocine vrij te laten komen;
  3. Ook kan het helpen om voor het kolven je borsten even kort te verwarmen met bijvoorbeeld een warme doek of kruik.

Mochten deze tips niet helpen en je toeschietreflex niet komen, neem dan contact op met een Lactatiekundige zodat deze mee kan kijken en advies kan geven om je toeschietreflex te stimuleren.

Wat is jouw ervaring met kolven? En heb jij nog andere tips om je toeschietreflex te stimuleren? Laat hieronder een reactie achter of praat mee op onze Medela Benelux Facebookpagina!